Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 149
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0
Понеділок, 27.01.2025, 02:26
Вітаю Вас Гість

Мій досвід

    Тимощук Ігор Анатолійович, командир роти,

          старший офіцер-вихователь, вчитель захисту

  Вітчизни  КЗ «Острозький обласний ліцей-

інтернат з посиленою військово-фізичною

 підготовкою» Рівненської обласної ради

 

ОПИС ДОСВІДУ
ТЕМА: «Інформаційно-комп'ютерні технології при викладанні предмету «Захист Вітчизни»

 

   Погано не те, що не знаєш,
погано те, що не хочеш знати.

 

        Освіта України сьогодні переживає період глибинних змін, які зумовлені загальноцивілізаційними тенденціями розвитку суспільства. Світ, до якого ми наближаємося, вимагає від освіти  розвитку особистості з критичним мисленням, здатної до самоосвіти, самооцінювання та орієнтації в сучасних інформаційно–комунікаційних технологіях.

       Кожна сучасна людина має досягти не лише певного рівня фахових знань, але й уміти співпрацювати, спілкуватися, користуватися різноманітною інформацією, творчо мислити та приймати рішення.

       Розвиток школи – це процес засвоєння інновацій. Тобто розвиток можливий тільки за рахунок нового: технологій, підходів, методів, змісту роботи, організаційних структур.

       Рівень майстерності вчителя завжди пов‘язувався із здатністю до творчо–пошукової роботи. У наш час руйнується консерватизм у педагогіці, це зумовлює інтенсивний пошук нових педагогічних технологій, оновлення змісту навчальних програм.

       Актуальність проблеми полягає в тому, що  у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти значною мірою залежатиме від результативності запровадження технологій навчання, що ґрунтуються на нових методологічних засадах, сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях, які розвивають діяльнісний підхід до навчання.

      Аналіз сучасного стану системи освіти в Україні говорить про актуальність та необхідність створення єдиного освітнього простору для інформаційно-педагогічного забезпечення освітян нашої країни всім необхідним для проведення занять з використанням ілюстративного і наочно-навчального матеріалу.  

      Застосування сучасних технічних засобів навчання – кіно, радіо, телебачення, звукозапису, комп’ютерів, контрольно-навчального устаткування – ґрунтується на дедалі повнішому й різнобічному врахуванні психологічних можливостей людського організму. Це дає змогу охопити ширші маси дітей, посилити вплив подразників на органи відчуттів індивідуума, скоротити строки навчання, підвищити ідейно-політичне значення навчального процесу, сформувати професійні вміння та навички.

       Серед усіх нововведень в освіті найпоширенішими стали технічні засоби і програмоване навчання, тому що процес навчання та виховання дедалі більше залежить від його технічного оснащення.

       Досвід використання технічних засобів навчання у навчально-виховному процесі показує, що систематичне використання їх поряд з традиційними засобами дає змогу найефективніше розв’язувати такі дидактичні завдання:

   • забезпечувати науковість навчання;

   • розвивати пізнавальні інтереси і здібності учнів;

   • забезпечувати здобуття учнями більш тривких і глибоких знань;

   • прискорювати темп вивчення і запам’ятовування навчального матеріалу;

   • активізувати самостійну роботу учнів;

   • посилювати наочність.

       Наукові дослідження свідчать, що демонстрація навчального та виховного матеріалу найдієвіша тоді, коли вона точна, коли ті, хто навчаються, можуть ясно бачити і розуміти, що відбувається, і коли покази супроводжуються короткими поясненнями.

      Як казав один філософ, знання можуть бути купою каміння, що задавило особистість, і знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість. Тому треба постійно пам’ятати про піраміду засвоєння учнями навчальної інформації.

      Треба пам’ятати: з того, що ми вивчаємо і засвоюємо – пам’ятаємо приблизно:

   10% – того, що читали;

   10% – того, що чули;

   30% – того, що бачили;

   50% – того, що чули і бачили одночасно.

      До візуальних технічних засобів навчання та виховання відносять такі, за допомогою яких здійснюється інформативний вплив лише на органи зору дітей. Це демонстрування діафільмів, діапозитивів, фотографій, малюнків.

      За допомогою аудитивних технічних засобів навчання та виховання здійснюється інформативний вплив лише на слухові органи учнів. Це відтворення звуку зі звукозаписів, магнітофільмів, передачі по радіо.

      До аудіовізуальних відносять такі технічні засоби навчання та виховання , за допомогою яких інформативні повідомлення впливають одночасно на органи зору та слуху учнів. Це кіно і телебачення, демонстрування навчальних відеофільмів , комп’ютерних сюжетів.

      Навчальні відеофільми, аудіо, фото, відео сюжети – найпростіша, доступна і цікава форма викладу нового навчального матеріалу.

      Воно сприяє підвищенню інтересу до дисципліни, кращому засвоєнню запам’ятовуванню матеріалу, що вивчається.  Різноманітні сюжети – це опосередкована виражальними засобами наочність. Як засіб навчання вони мають безмежні педагогічні, виховні й виражальні можливості.          

      Для покращення сприйняття повідомлень вчителі здавна використовували ілюстративний матеріал. Раніше, за відсутності технічних засобів, під час проведення презентацій широко використовували виготовлені вручну або  друкарським способом схеми, карти, таблиці, графіки, діаграми тощо. Мабуть, і зараз цей вид наочності досить часто використовують  вчителі на уроках.

      Технічний прогрес зумовив появу нових засобів для проведення презентацій - діапроекторів і графопроекторів (кодоскопів). Перші відтворювали зображення з фотоплівок і діапозитивів, а другі - з прозорих плівок (слайдів або транспарантів) формату, близького до А4.

      Особливо широке розповсюдження отримали графопроектори, які надавали вчителю можливість за рахунок швидкої зміни плівок, накладання одного зображення на інше, додавання рукописних пояснень і малювання ліній взаємозв’язку зробити презентацію більш динамічною, оперативно реагувати на запитання учнів.

      З широким розповсюдженням персональних комп’ютерів почали створюватися спеціальні електронні документи, які містили матеріали інформаційного характеру і були підготовлені для перегляду на екрані комп’ютера. Ці документи стали називати комп’ютерними презентаціями, а програми для створення таких документів - системами опрацювання презентацій.

      Стрімкий ріст інформації, розвиток нових технологій її обробки і представлення, створення нових апаратних і програмних засобів, що значно полегшують роботу вчителя  як в пошуку,  обробці різного необхідного матеріалу його збереженні, так і в проведенні уроків з залученням нових знань та можливостей – усе це вимагає від сучасного вчителя знання нових інформаційних технологій і уміння їх застосовувати в повсякденній практиці.     

      Формування сучасного фахівця неможливе без глибоких знань математики, фізики, інформатики, інформаційних технологій, англійської мови, культури спілкування. Перші кроки в оволодінні комп’ютерною технікою вчителі роблять при освоєнні персонального комп’ютера. Однак, познайомившись із загальною архітектурою комп’ютера, навчившись ним управляти, засвоївши ті чи інші програмні продукти, вчителі, як правило, не знають і не вміють використовувати ті широкі можливості, що дає їм комп’ютерна техніка та мережа Інтернет при вивченні спеціальних дисциплін. У  наш час на перший план виступає тенденція широкого застосування персональних комп’ютерів у викладанні загальноосвітніх предметів, у використанні навчальних і контролюючих програм – так званих педагогічних програмних засобів – у навчальному процесі. Нові можливості, які виявлені в результаті аналізу педагогічної практики використання педагогічних програмних засобів, дозволяють значно поліпшити навчально-виховний процес. Це стосується майже всіх предметів , а особливо природничо-математичного циклів, де вивчення частіше пов’язане з процесами, які сховані від безпосереднього спостереження і тому важко сприймаються учнями. Програмне забезпечення дозволяє візуалізувати такі процеси, надаючи одночасно з цим можливість багаторазового повторення і просування в навчанні зі швидкістю, сприятливою для кожного в досягненні розуміння того чи іншого навчального матеріалу. Педагогічні програмні засоби, будучи частиною програмних засобів навчального призначення, забезпечують також можливість залучення до сучасних методів роботи з інформацією, до інтелектуалізації навчальної діяльності. Використання педагогічних програмних засобів дає можливість: індивідуалізувати і диференціювати процес навчання за рахунок можливості  вивчення з індивідуальною швидкістю навчального матеріалу; здійснювати контроль зі зворотним зв’язком, з діагностикою помилок і оцінкою результатів навчальної діяльності, самоконтроль і самокорекцію, тренування в процесі засвоєння навчального матеріалу і самопідготовки як в навчальному закладі, так і дома,  візуалізувати навчальну інформацію за допомогою наочного представлення на екрані персонального комп’ютера даного процесу, у тому числі схованого в реальному світі; проводити лабораторні роботи в умовах імітації в комп’ютерній програмі реального експерименту; формувати культуру навчально-виховної діяльності . Наведені вище можливості змінюють структуру традиційної суб’єктно-об’єктної педагогіки, у якій вчитель займає активну позицію як суб’єкт навчальної діяльності, як особистість, що прагне до самореалізації. А віртуалізація деяких процесів з використанням анімації сприяє формуванню у дітей наочно-образного мислення і більш ефективному засвоєнню навчальних матеріалів.                                       

        В освітніх кругах держави зрозуміли необхідність використання даного напрямку роботи в освітньо-виховній сфері. І  за останні десять років для полегшення роботи вчителів шкіл була випущена велика кількість електронних-навчальних підручників:

- мультимедійні підручники;

- дистанційні курси;

- педагогічні програмні засоби;

- програмно-методичні комплекси навчального-призначення;

- навчально-програмні комплекси;

- віртуальні лабораторії та електронні практикуми;

- інтерактивні лекції;

- електронні конструктори уроків;

- комп’ютерні підручники;

- репетитори.  

      В книжкових магазинах, виставках передових освітніх досягнень  можна без проблем придбати майже по всіх предметах  від першого до десятого класу навчально-програмні комплекси, які дають додаткові можливості вчителю підготуватись до проведення уроку.              

     Перше навчально-програмне забезпечення, яке почали використовувати в  Острозькому ліцеї-інтернаті,  рекомендовано Міністерством освіти і науки України в 2005 році. В 2006 році апробація навчально-програмного забезпечення по більшості предметів розпочалася в ліцеї-інтернаті.  Розуміючи ефективність використання навчально-програмного забезпечення уроку, я вивчав мережу постачальників і виробників  даної продукції, відвідував різноманітні виставки і конференції, в тому числі національні виставки-презентації  “Інноватика в сучасній освіті”, і за майже десять років ніде не бачив навчально-програмного забезпечення  предмету “Захист Вітчизни”.  Мережа Інтернет - це велика бібліотека знань, яка з кожним роком збільшує  свій об’єм  особливо фото та відео матеріали двох та трьох вимірні анімації, керовані анімації, вповільнене відображення процесів, плакатні мультимедійні моделі, інтерактивні тренажери. Все це при систематичному підході та напрацюванні необхідної бази, дасть можливість більш доступніше подати учневі  матеріал уроку та з часом полегшити підготовку вчителя до уроку. Основна мета моєї роботи зробити кожен урок цікавим для учня, щоб він отримував знання з задоволенням і з нетерпінням чекав наступного уроку.  

      З переліку систем опрацювання презентацій Microsoft Office PowerPoint, OpenOffice.org Impress, Powerbullet Presenter, ProShow Producer, PPT CREATE, Quick Slide Show, MySlideShow, що створюють слайд презентації ( окремі екранні сторінки, які можуть містити текстові, графічні, відео- та звукові об’єкти, гіперпосилання), я зупинив свій вибір на найбільш доступній системі PowerPoint (англ. power - сила, енергія, потужність; point - крапка, суть), яка дає можливість керувати зміною слайдів на екрані, послідовністю появи на них певних об’єктів, може попередньо налаштувати автоматичний показ об’єктів через певні інтервали часу.

      Починаючи з 2006 року розпочав створення електронного супроводу уроку на базі PowerPoint (програмі підготовки презентацій). Перші презентації  створювалися на базі  Microsoft Office PowerPoint 97-2003 в форматі РРТ, більш пізні -  на базі Microsoft Office PowerPoint 2007 в форматі РРТХ.

      В підручнику “Інформатика” для 10 класу, видання 2010 року, в другому розділі “Комп’ютерні презентації та публікації” доступно подається порядок роботи з програмою Microsoft Office PowerPoint. В 2006 році  роботу з Microsoft Office PowerPoint 97-2003 розпочинав за підтримки вчителя інформатики ліцею.

      Матеріали, підготовлені за допомогою PowerPoint, призначені  для відтворення через компютер на великому екрані (мультимедійній дошці)— через проектор або телевізійний екран великого розміру.  Для отримання необхідної інформації при  створенні електронного супроводу уроку  використав в першу чергу мережу Інтернет.  На першому етапі робота велася в усіх браузерах, що давало можливість взаємодіяти з текстом, малюнками або іншою інформацією на гіпертекстовій веб-сторінці. Веб-переглядач з допомогою посилань дозволяв не надто швидко та просто отримувати інформацію, розміщену на багатьох веб-сторінках, так як інформації було багато, і вона не розділялась на текстову, картинки та відео, а видавалась загальним масивом, при тому, що проблеми з текстовим матеріалом для підготовки уроку не було, достатня кількість підручників ДПЮ, захисту Вітчизни різних років видань та книг і настанов, виданих   Міністерством оборони СРСР та України, забезпечувало підготовку до будь-якого уроку. Більшість інформації, яку шукав, була в картинках, а ще краще, відео матеріал, на його пошуки необхідно було дуже багато часу, тому що хотілось знайти щось відмінне і краще від того, що зображено в підручниках. Згодом Mozilla Firefox перейшов на розподіл інформації на текстову, картинки та відео, що значно полегшило пошук необхідної інформації та скоротило час на відбір та обробку. Через деякий час даний сервіс надали і інші браузери. Найбільшою проблемою при створенні електронного супроводу уроку була обмежена кількість візуального фото та відео матеріалу.  

          Наступним  джерелом інформації після мережі  Інтернет стала література та плакати часів Радянського Союзу, за допомогою сканерів знімалась наявна інформація, яка накопичувалась в електронному вигляді на комп’ютерних носіях. Накопичення інформації в електронному вигляді дало можливість відмовитись від великої кількості плакатів, які в загальному не відповідають сучасним вимогам,  та створити для  курсу “Захисту Вітчизни” мінімальний перелік сучасних тематичних стендів. Зважаючи на зміни в структурі, тактиці, озброєнні ЗСУ та  незначне фінансування навчального процесу, використання  інформації в електронному вигляді  дає можливість швидко вносити  корективи в наявний електронний супровід  та миттєво відображати необхідну інформацію. На першому етапі відображення інформації електронного супроводу здійснювалось з комп’ютера через проектор на екран. В використанні проектора були свої мінуси, при   відображенні відео файлів низької якості необхідно було використовувати жалюзі, що приносило свої незручності та не завжди допомагало зберегти чітке зображення, не змінило ситуацію встановлення в класі захисту Вітчизни мультимедійного віртуального тиру, що мав екран 2х1,5 м. і використовувався також для відображення інформації на уроці. Один з перших широкоформатних телевізорів, що були придбані для забезпечення відображення інформації від комп’ютера, було встановлено в класі захисту Вітчизни. Для відображення одночасного сигналу на моніторі комп’ютера та екрані телевізора використав спліттер МТ-1308.  Наявність інформації на моніторі та екрані (телевізорі) дає можливість вчителю, не відволікаючись на екран, контролювати матеріал уроку по монітору комп’ютера, використовуючи його як суфлера.

      Також для отримання інформації я використовую фото та відео пристрої, які дають можливість фіксувати необхідний матеріал і використовувати його як для уроків захисту Вітчизни, так і проведення виховних заходів, батьківських зборів та створення історії другої роти ліцею.

      Наявні відеокасети,  які були зібрані офіцерами за час їх служби, містили матеріал  зйомки військових навчань і могли бути використані для доповнення матеріалу уроку. Мною робились записи з телевізора передач про військову техніку та озброєння з метою вибору сюжетів для проведення уроку. При використанні відеокасет зіштовхнувся з двома труднощами , по-перше, щоразу потрібно шукати сюжет під час проведення уроку, по-друге,  паралельне використання на уроці, крім комп’ютера, ще і відео магнітофона, забирає багато часу уроку. Для вирішення цієї проблеми було придбано пишучий DVD програвач, що дало можливість переписувати  наявні записи на диски та після переформатування  в потрібні формати здійснювати з ними необхідні операції.

      Для полегшення роботи з текстовим матеріалом при підготовці до уроків використовував як основу наявні підручники, посібники  та настанови з військової тематики за допомогою програми  для сканування документів ABBYY Finereader, переводив їх в електронний варіант та застосовував текст при роботі з презентаціями та оформленні планів-конспектів уроків.

      Іншим видом презентацій є потокові презентації. Вони призначені для неперервного відтворення послідовності (потоку) об’єктів із заздалегідь визначеним часом показу кожного з них. Фактично, це відеофільм, наприклад рекламного або навчального призначення. Програмами для опрацювання цього виду презентацій є Adobe Flash, Microsoft Movie Maker, AnFX Visual Design, Virtual Tour Builder тощо.

      Слід зазначити, що подібна класифікація презентацій і систем для їхнього опрацювання є дещо умовною. Це пов’язано з тим, що розширення можливостей сучасних програм для опрацювання слайдових презентацій надає користувачу можливість створювати презентацію, яка за своїми властивостями фактично не відрізняється від потокової презентації. Така сама ситуація і з програмами для опрацювання потокових презентацій. Їхні засоби надають можливість користувачу включити в потокову презентацію фрагменти тексту, таблиці, схеми та елементи керування об’єктами під час демонстрації презентації. З потокових презентацій  я використовую  - Microsoft Movie Maker. На цій програмі я в основному створював презентації  на батьківські збори, невеликі сюжети з життя ліцеїстів 2 роти,  подавав рекламну інформацію батькам на дні відкритих дверей. А також використовував програму Movie Maker для  обробки відеосюжетів:

-  вирізання сюжетів з фільмів для використання в презентації PowerPoint;

- переозвучування відео сюжетів своїм дикторським супроводом або музикальним супроводом.

      Не весь отриманий відеоматеріал сприймався  програмою PowerPoint та Windows  Movie Maker, так як вони підтримують тільки стандартні формати відео avi, wmv, mpg, mpeg. Для використання відео інших форматів при  роботі в програмах PowerPoint та Windows  Movie Maker конвертую за допомогою програми Xilisoft Video Converter в формат wmv (Windows Media Video).

      Xilisoft Video Converter - потужний і універсальний відео конвертер. Підтримує більшість популярних відеоформатів, у тому числі DVD, VCD, SVCD, MOV, RM, AVI, MPEG, MPEG1, MPEG2, MPEG4, WMV, 3GP і інших, витягання аудіо з відео в MP2, MP3, AC3, RA, M4A, OGG, AAC і інші формати, пакетний режим конвертації, попередній перегляд у вбудованому програвачі, вибір і налаштування аудіо і відео кодексів, настройка параметрів конвертації, простий і зручний інтерфейс.

При створенні презентацій на слайдові сторінки завантажував:

- таблиці;

- діаграми;

- відеосюжети;

- двох- та трьохвимірні анімації;

- флешдемонстраційні роботи;

- Gif-зображення;

- малюнки та фотографії.

      В своїй роботі пробував використовувати в презентації  моделювання тактичних дій підрозділу з використанням анімаційних зображень (Gif- зображення), але у зв’язку з малим набором  необхідних сюжетів проект не закінчив. Хоча в Інтернеті є деякі напрацювання колег, і в майбутньому буде можливість модулювати різні сюжети військового характеру.

      Використовуючи вище названі комп’ютерні програми протягом восьми років, створив презентації (електронний супровід) 90%  лекційних уроків предмету «Захист Вітчизни». Електронний супровід уроків (презентації) зберігаю в форматах PPT або PPTX в залежності від часу створення та офісу, на якому велася робота, це дає можливість при підготовці до уроку на наступний рік вносити зміни та доповнення. Щороку електронний супровід уроку удосконалюється, з’являється нова інформація, проводиться аналіз попередньо проведених уроків, враховуються зауваження колег по роботі.  

      Переведенням презентацій в формат pps  та ppsx не займаюсь, бо вважаю це недоцільним.

    Для подання інформації на сайті командира роти використовував переведення презентацій в відео формат Windows Media Video  та розміщував їх на YouTube, підвантажуючи до сайту, що дозволило зекономити доступний дисковий простір сайту та розширити можливості розміщення різного виду інформації.

Найефективніший результат використання електронного супроводу уроку досягається при вивченні розділу «Вогнева підготовка»:

1. Вивчаючи призначення, будову та принцип роботи автоматики зброї,  ми розглядаємо процеси, які важко уявити та продемонструвати, навіть маючи макет автомата, а трьохвимірні анімації після декількох переглядів розкривають суть всіх процесів, які приховані в конструкції зброї, і навіть наявність розрізних макетів не дає такого результату.

2. Управління анімацією “7,62 мм АКМ” дає змогу вивчати загальну будову автомата, імітувати приєднання  магазину, вибір режиму вогню, досилання патрону в патронник, ведення вогню, спостерігати за роботою всіх частин та механізмів при пострілі та почути звук пострілу при залишенні кулею каналу ствола.

3. Після практичної роботи з відпрацювання питання виходу на вогневий рубіж та підготовки до ведення вогню з автомата  ліцеїсти в класі інформатики на комп’ютерах,  використовуючи інтерактивний тренажер, відпрацьовують вправу контрольних стрільб з автомата, і тільки після цього реально на військовому стрільбищі виконують дану вправу.

      З 2015 року вчителі ліцею-інтернату опановують Office 365. Попередні напрацювання в створенні електронного супроводу уроків захисту Вітчизни дають можливість здійснювати дистанційне навчання ліцеїстів, які за станом здоров’я деякий час перебувають за місцем проживання батьків або під час карантину. Також, використовуючи Office 365, надсилаємо ліцеїстам на їхні сторінки додаткову інформацію на вивчену тематику, яку хлопці опрацьовують під час самопідготовки в години спілкування з комп’ютером або в Інтернет-бібліотеці ліцею.     

      Актуальність представленого досвіду зумовлена тим, що використання інформаційно-комп'ютерних технологій при викладанні предмету «Захист Вітчизни» дасть можливість апробації створених уроків на ліцейних класах з посиленою військово-фізичною підготовкою, а розповсюдження створеного  матеріалу в мережі Інтернет дасть можливість через зворотній зв'язок з колегами вносити коригування на основі вказаних зауважень та рекомендацій.

      Основна ідея досвіду  –  створення електронного посібника (підручника)   з предмету  «Захист Вітчизни», що буде доповнювати існуючі підручники та допомагати вчителям готуватись до уроків.  Електронний навчальний підручник  є новою інформаційною структурою. Відомо, що книга у свій час також являла собою нову інформаційну структуру у порівнянні з мистецтвом розповіді, мистецтвом малюнка, мистецтвом танцю, міміки, жесту. Природно, що нова інформаційна структура надає нам не тільки нові можливості, але ставить також і нові задачі для нових технологій навчання. З часом вчитель не буде прив’язаний до конкретного підручника,  тому що нова інформація, технології та знання  будуть випереджувати  видання нових підручників, та і великі затрати на видання не будуть сприяти їх розповсюдженню. Простіше буде для Міністерства освіти виставити рекомендовані електронні підручники на сайті Міністерства освіти і вчителям шкіл завантажити їх собі на комп’ютерні носії, що призведе до  швидкого  впровадження нових інформаційних розробок в практику та дасть можливість зекономити великі фінансові кошти, які доцільно направити на розвиток комп’ютерних технологій навчальних закладів.

Завантажити презентацію

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Січень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Острозький ліцей
  • Блог вчителя укр. мови
  • Блог вчителя історії
  • Блог Сергія Гапанчака